Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Ünnepel a hippibusz



Hatvanöt éve annak, hogy a Volkswagen megduplázta típusainak számát. Március nyolcadikán, egy szerdai napon kezdték gyártani a Typ 2-est, azaz a VW T1-et, ami azóta legalább annyira kultuszautóvá vált, mint a Bogár.

Nyolc férőhely, huszonöt lóerő. Utasonként jó, ha egy Simson ereje dolgozott

A teremtés első napján legyártott tíz darab "Téegyes" - igazából minden mai furgon őse - pofonegyszerű recept szerint készült. Egyenes határoló lemezek, minimális önsúly, könnyen szerelhető léghűtéses motor és - akkor még - kétfelé nyíló kredencajtó. A gyáron belüli fuvarokhoz használt Plattenwagenre a holland VW-importőr, Ben Pon figyelt fel először.

0 Tovább

Újra lesz Borgward?



A brémai autógyártó járműveinek minősége közmondásos volt az ötvenes években, végül mégis csődbe ment. A Genfi Autószalonon felröppent a hír: újrakezdenék a gyártást.

Carl Friedrich Wilhelm Borgward maximalista ember volt. Gépkocsikról alkotott ideája korunkban már nem állna helyt: ő úgy tartotta, hogy az autó egy életre szól - a nagykocsik legalább is mindenképpen. Vállalatbirodalmát a harmincas évektől építette, fénykorában egyszerre három autómárkát is futtatva. Kiskocsijait Lloyd, a közepeseket Hansa, a nagyobbakat pedig Borgward néven gyártották.

A karosszéria formájából sokat merítettek a Skoda Octavia(1959) és a Volvo Amazon (1956) tervezői is

A műszaki innováció terén is élenjáró dolgokat művelt, erre most csak két példát említenénk.

Ő gyártott a világon először elektromos irányjelzővel szerelt autót

(Hansa 1500, 1949-ben) illetve ő szerelt először német autóba automata sebességváltót.

2 Tovább

Bájos tojás: BMW 600



A BMW ötvenes években gyártott szükségautóját, az Isettát nem kell bemutatni. Ha máshonnét nem is, a Depeche Mode videoklipjeiből olyanok is ismerik, akik egyébként nem foglalkoznak régi autókkal. A hatszázas már más tészta, azt látva sokan abban sem biztosak, hogy gyári-e az Isettából levezetett stretch-limó.

Az ötvenes évek végén a BMW elsősorban motorkerékpár gyár volt. Nem gyártottak külön-külön autót háziasszonyoknak, illetve szingli huszonéveseknek, modellkínálatuk mai szemmel nézve elnagyolt volt. A kis háromszázas Isetta, illetve az 501-es Barokk Angyal között méretes lyuk tátongott a bajorok programjában.

Az ilyen állapotú példány inkább számít kuriózumnak, mint egy restaurált

Az erőforrások szűkössége miatt a cég úgy döntött, hogy az Isetta kabinroller hosszát még egy ajtónyi távolsággal növelik, így korabeli szemmel nézve már elfogadható méretű autóval képesek szolgálni négy felnőtt számára.

Nagyobb fényszórók, "biztonsági" ütközők: ez egy USA-kivitel

A kisautó motorját az R67-es motorkerékpártól kölcsönözték, az 582 köbcentis motor négyezer fölötti fordulaton 19,5 lóerőt tudott, ami száz kilométeres tempóhoz is elegendő volt. Váltója szériában négysebességes, de létezett félautomata Saxomat fantázianevű változata is.

0 Tovább

Sosemvolt Porschék titkos raktára



Mint minden autógyárnak, a Porschének is megvan a saját múzeuma, ahol a szériaautók mellett gyártásba nem kerülő prototípusokat is tárolnak. A több, mint kilencezer négyzetméteres raktár igazi csemegéket rejt.

Zuffenhausentől nem messze van egy raktár, amelyben egymást érik a különlegesebbnél különlegesebb autók, több, mint háromszáz Porsche. Vannak itt versenykocsik, lematricázott tesztautók, a legérdekesebbek azonban azok, amelyeket, bár teljesen üzemképes prototípusok, valami miatt végül még sem kezdtek el gyártani. A legtöbb autót fekete Porsche-jelvénnyel ékesített fehér ponyva takarja.

Kissé szokatlan arányok, de végül is vállalható

0 Tovább

Ikarus: busz helyett terepjáró



Az Ikarus a földkerekség legnagyobb autóbuszgyára volt. Miután elment mellettük a világ, eltűntek a megrendelők, a cégvezetés sokféleképp próbált kiutat találni. A kétezres évek elején francia licensz alapján még terepjárók gyártásával is megpróbálkoztak.

Az Auverland-Sovamag kis francia manufaktúra volt, az ötvenes évektől kezdve gyártott terepjárókat. Autóiknak nem volt rossz híre, abban a kategóriában jegyezték őket, amit ma már a kis japán terepjárók uralnak. Komoly megrendelőjük a francia hadsereg mellett az Idegenlégió volt, náluk tán máig is fut néhány Auverland. A3 nevű modelljüket a kilencvenes évek elején, elsősorban katonai célokra fejlesztették ki, majd anyagi nehézségeik miatt árulni kezdték a licenszét. Hazánkban először a Rába került képbe, utána a Csepellel tárgyaltak, ahol a Volvo Laplanderek összeszerelése révén már volt terepjárós tapasztalat. A "szigetországi" autógyár azonban csődbe ment a megállapodás megkötése előtt. Ezután került képbe az Ikarus.

Egyszerű vonalú műanyag karosszéria

0 Tovább


Diagonál

blogavatar

Rövid írások a múlt század második felének autóiról. Lehet keleti vagy nyugati gyártmány, mindent egyformán becsülünk, ha elég régi.