Minden idők egyik legkisebb teljes értékű autója volt a Fiat Topolino. A típust közel húsz éven keresztül gyártották, megmaradt példányai ma gyűjtők drága kincsei

Az apró olasz autókat (topolino magyarul egérkét jelent) 1937-től gyártotta a milánói gyár. Tulajdonképpen ezzel a típussal alapozták meg máig tartó hírnevüket, a kiskategóriás autók mestereiként.

A kis aranyos

 

Az ötszázhetven köbcentis, oldalt szelepelt motorú autó vízhűtéses volt. A hűtőradiátort ráadásul sikerült a motor mögé építeni, ami abban az időben roppant egyedinek számító, csapott orrkiképzést tett lehetővé.

 

Falatnyi motor, a termoszifonos hűtő radiátora a motor mögé került

A hátsó rugózás kezdetben használt megoldását egy idő után félelliptikus laprugókkal váltották fel, hiszen annak idején négyen, öten is útra keltek a gyárilag két plusz kétszemélyesként hirdetett autócskával.  

Dráma Goodwoodban - milliós a kár

 

Olajnyomásmérő, gyújtáskapcsoló, sebességjelző

Az autó végsebessége nyolcvanöt kilométer volt óránként, a végsebessége környékén már hat liter fölött fogyasztott. Az  A  illetve a B modell karosszériája azonos volt. Kettejük közül a későbbi, 48-49-ben gyártott B volt az erősebb, tizenhat lóereje hárommal volt több, mint az A-modellé. 1948-ban aztán 

a C modellel újult meg az autó

Az orr-rész áttervezésén kívül a legnagyobb változást a három ajtós kombi (Giardinetta) bevezetése jelentette. Pár évvel később a kombit átkeresztelték Belvedere-nek.

 

Igényesen restaurált utastér, hatalmas bakelit kormánykerék

A gyártás befejezéséig összesen több, mint fél millió darab készült az olasz minikből. Franciaországban Simca 5 és 6 néven is gyártották. Járműtörténeti jelentőségét elsősorban az adja, hogy utat nyitott az őt követő Nuova Fiat 500 számára, amit sokan tévesen szintén a topolino névvel illetnek.

Angliából jött ez az MZ

 

Lendületes vonalak, időtálló forma

A szolnoki László Józsefnek huszonegy éves korában első autója volt egy ugyanilyen kis Fiat. Azt idővel szem elől veszítette, majd 2008-ban vásárolta meg a képeken látható autót. Az erősen romos járművet kis fékhibával kínálták eladásra, bár azt is mondhatták volna, hogy hiányzik a kardántengely, illetve, hogy az autónak nincsen alja. A minősített szinthez vezető felújítás két évig tartott. OT-rendszámának megszerzése óta az autó jó időben rendszeres használatban van.