Hatvanöt éve annak, hogy a Volkswagen megduplázta típusainak számát. Március nyolcadikán, egy szerdai napon kezdték gyártani a Typ 2-est, azaz a VW T1-et, ami azóta legalább annyira kultuszautóvá vált, mint a Bogár.

Nyolc férőhely, huszonöt lóerő. Utasonként jó, ha egy Simson ereje dolgozott

A teremtés első napján legyártott tíz darab „Téegyes” -  igazából minden mai furgon őse - pofonegyszerű recept szerint készült. Egyenes határoló lemezek, minimális önsúly, könnyen szerelhető léghűtéses motor és – akkor még – kétfelé nyíló kredencajtó. A gyáron belüli fuvarokhoz használt Plattenwagenre a holland VW-importőr, Ben Pon figyelt fel először.

 

 

Korai Doppelkapinen "Doka" útkaparóknak. Merészen föltettek egy vonóhorogot is

A farmotor elé szerelt plató ötletét tovább gondolva három éven belül programba vették a kishaszonjárművet, melynek hétszázötven kilogrammos saját tömegét huszonöt lóerős motor mozgatta. Ilyesmit ma már egy Piaggio Ape-be sem mernének beletenni, de akkoriban, a háromkerekű, illetve nyitott fülkés szállítójárművek között maga volt a megvalósult szükségszerűség. A jármű irányításáról, illetve a rakomány védelméről elől-hátul torziós rugózású futómű gondoskodott.

 

 

Kellemest a hasznossal - a modellgyártók örökzöldje a típus. Ez itt egy japán, Revell

A tizenhét évig tartó modellciklus végére, 1967-ig több mint 1830000 darab T1 készült Európában, ami hatalmas reklámot jelentett a Volkswagen AG-nek. (Brazíliában még további nyolc éven keresztül készültek a T1-esek.) A kiforrott technológián gördülő, kisszoba méretű haszonjármű előnyeit a mesteremberek mellett a legkülönbözőbb emberek is felismerték. Sok hippi választotta lakhelyének, de a nagycsaládosok is megtalálták vele számításukat.

 

 Ritka alfaj a mocsári T1. Ma már valószínűleg a tíz körmével kaparná ki, aki itt parkolta le

A legegyszerűbb, Kastenwagennek nevezett furgontól a 23 ablakos Samba luxusváltozatig sokféle modellvariáció létezett. A karakteres külsőt sokan próbálták meg másolni, de az osztott szélvédő alatti V közepére biggyesztett hatalmas embléma a T1 privilégiuma maradt.