A kilencvenes évekig itthon egyetlen cégnek, a MOGÜRT-nek volt engedélye új személyautók importjára, az általuk behozott kocsikkal pedig a Merkur kereskedett
A MOGÜRT-nek általában nem volt könnyű megegyeznie a többi, autógyártó szocialista ország külkereskedőivel, hiszen a „szocialista relációval” folytatott kereskedelemnél mindegyik előbbre valónak tartotta a konvertibilis valuta fejében történő értékesítést – akár még az önköltségi ár alatt is.
Az áhított nyugati export után a KGST-s „baráti országok” igényeinek kielégítése következett, lehetőleg készpénzért, más esetben műszaki cikkekért, autóalkatrészekért cserébe, bonyolult elszámolások alapján. Így kerültek például a veszprémi Bakony Művek alkatrészei a Polski Fiatokba meg Zsigulikba, vagy az MMG kilométerórái a Zastavákba.
Az autót remélők sorának végén a gyártó országának népe kullogott.
Otthon az került forgalomba, amiből végképp nem lehetett pénzt csinálni
– erről szólt a szocialista hiánygazdaság és ezért várt például az NDK népe több mint tíz évig egy új Trabant 601-esre.
A MOGÜRT-tel szemben a Merkurnak – hiánygazdaság, ugye - sokkal könnyebb dolga volt. Fő feladata igazából a sorban állók rendezgetése volt. Az autósok számára minden évben odavetettek egy gumicsontot, az Autós Mindentudó című, kereskedelmi forgalomba nem hozható kiadvány formájában.
A puha fedelű könyv a balesetek megelőzésétől kezdve a benzinkutak listájáig sok mindenről szólt, ám a népet elsősorban a
Merkur-program
című fejezet érdekelte. Ebben a magánszemélyek által hozzáférhető autók listája, illetve az autók ára szerepelt, egy idő után már a vételárelőleg feltüntetésével együtt.
Az 1982-es könyvből például kiderül, hogy míg 1960 és 65 között összesen 127 ezer új autót sikerült itthonra behozni, majd eladni, (ötéves tervekben számoltak, ez volt a harmadik) addig 1975 és 80 között már 503 ezret, az előzetesen reméltnél 64 ezer Polski Fiat 126-ossal, Daciával, Skodával és Trabanttal többet. 1980 és 85 közöttre – ekkor már a P, T, K, G, D rendszámokat adták ki – 483 ezer autó behozatalát tervezték.
A használt autók piacára igaz a mondás, hogy kíméletlenül beárazza az autókat. A hiánygazdaságban inkább az volt érdekes, hogyan sikerül belőni az egyes típusok ár-érték arányát. A 82-es Mindentudó vívmányként közölte, hogy
Moszkvicsra, Daciára, illetve Polski Fiat 125p-re alig egy évet kell várakozni.
Árnyalja a képet, hogy addigra a 2140-es Moszkító nimbuszát strapabíró volta ellenére is alaposan megtépázták a valamivel modernebb Ladák, a Nagypolszki gyártási minősége ekkorra már alaposan leromlott, a Daciák meg minden másnál hitványabbak voltak.