- Megint beállt a motor, és most már generálozni sem tudjuk. Mióta felhúzták a falat, Hannes bácsi egyszer sem tudott alkatrészt küldeni a Bogárhoz.

- A hengerfejtömítést már legutóbb is minta után, klingeritből vágtuk ki. Fröcskölt is az olaj mindenfelé. Ha most ráadásul eltört egy dugattyúgyűrű, a jóisten sem csinál ebből még egyszer autót.

Szétfurkált műszerfal: Trabant-kapcsolók, Wartburg, vízhőfok- és üzemanyagszint-jelző

Apa és fia beszélgetett így egy frankfurti lakótelep garázssorán, őszies vasárnap reggelen, a hatvanas évek elején, konzíliumot tartva a tizenéves Bogár nyitott gépházteteje felett. Az autót még az öregebbik Georg kapta apjától, tíz éve, 1952-ben. Hannes bácsi Wolfsburgban dolgozott művezetőként, így minden évben jogosult volt „gyári áron”, azaz kedvezménnyel autót venni.

A VW 1200 is újonnan került hozzá, ám ezt a Jahreswagent nem az autópiacon adta el, inkább fiának ajándékozta. Az NDK-ban legalább két évet kellett várni még egy Simson AWO motorkerékpárra is, nem beszélve a dolgozók álmainak netovábbjáról, a duroplaszt-karosszériás P70-esről.

Itt, a lengyel határ mellett fekvő Frankfurt an der Oderben még tizenévesen is nagy szám volt a leharcolt Volkswagen. Schmidték hajtották is, az autó életének végső határáig. Még az eredeti „perecablakokat" is újabbra cserélték egy durva ütközés után.

Keletnémet, nyugatnémet két jó barát: Wartburg-motor pöfög a Bogárban

Arról, hogy kinek jutott eszébe először a mentőötlet, később mindig jókat vitatkoztak a harmadik krigli Wernesgrüner után. Mindenesetre még aznap felkeresték garázsszomszédjuk feleségét, akinek férje már három éve az NSZK-ba disszidált, de a Volkspolizei valami csoda folytán még mindig nem kobozta el a garázsban álló, törött Wartburg 311-esét.

A terv hosszas méricskélés után állt össze: a Wartburg motorját átteszik a VW-be, de mivel az eisenachi kétütemű a váltójával együtt már nem férne el a Bogár karosszériájában, ezért közdarabot esztergálnak annak váltója és a Wartburg tengelykapcsolója közé. Aztán már csak a remény marad, hogy létre jön az erőátvitel. Tervüket segítette, hogy a Wartburg DKW-tól örökölt, 180-as kuplungszerkezete csereszabatos a nyugatnémet népautóéval.

Az NDK-ban a frankfurti körzeté volt az E betűjelzés

Volt azonban egy másik, aprócska probléma is. A Wartburg vízhűtéses! Ezt megoldani azonban már bolhacsípés volt csupán. A Bogár motorterébe egy ősrégi, stabilmotorból kiszerelt hűtőradiátort faragtak bele, oly módon, hogy a tűzfalat kivágva az még a hátsó ülés mögötti csomagtérbe is belógott. Örültek is a hátul ülők, amikor téli utazások idején kevésbé fáztak, mint a sofőr, hiszen direktbe kapták a motor hőjét. Nyáron persze másként állt a dolog, de erről panaszt tenni nem volt tanácsos az autó büszke gazdáinak.