Lengyelország autóipara a hetvenes években elsősorban a Fiat különféle licenszváltozatait állította elő. A közismert 126p, illetve 125p modellek mellett a lengyel mérnökök időről-időre olyan érdekes prototípusokkal is előálltak, mint a jövőre negyven éves Coupe 1100.

1974-ben, a Varsó „felszabadulásának“ harmincadik évfordulója alkalmából rendezett ipari vásáron érdekes autót láthattak az érdeklődők. Az FSO (Fabryka Samochodów Osobowych, azaz Személyautógyár) 1300 Coupé fantázianevű, divatosan ék alakú sportkocsiját a Tarpan terepjárót is megrajzoló Zbigniew Wattson tervezte. Motorjáról bizonyosat nem sikerült kideríteni, az is lehet, hogy motor nélküli „kit car“-ként állították ki.

Lotus utánérzés, dínósárga színben

Lotus utánérzés, dínósárga színben

 

Rá egy évre az FSO már Fiat Coupe 1100 néven mutatott be egy, az 1300-ashoz feltűnően hasonló, kettő plusz két üléses, kétajtós kis sportkocsit. A hetvenes évek elejének sportautóit domináló ékforma az alacsonyan húzott övvonallal nagyon dögössé tette az üvegszálas műanyagból „kent“, két hossztartóval megerősített, bukófényszórókkal szerelt karosszériát. Az utastérben szintén sportos jellegű megoldásokat alkalmaztak. Kormánykerék a Fiat X1/9-ből, sportülések, az olasz stílusnak megfelelő, „majomszerű“ (hosszú kezek, rövid lábak) üléspozícióval, kényelmetlenül közel eső kapcsolókarral, műanyagokkal burkolt műszerfal, két körműszerrel (sebesség-, és fordulatszámmérő), öt sebességfokozatban működő egykaros törlőberendezés, hátul pedig a sportkocsikra jellemző szükségülések.

Újabb 125p lámpák - bármi jobb lett volna

Újabb fajta 125p hátsó lámpák - ezeknél minden jobb lett volna

Amit lehetett, azt meglévő alkatrészek felhasználásával oldották meg a lengyel mérnökök. Legfeltűnőbb a 125p-ről származó hátsó lámpatest, de az elektromos rendszer, az irányjelző lámpák, pedálok, a fűtésrendszer, a visszapillantó tükör, a hamutartó, illetve az első felfüggesztés és az első-hátsó tárcsafékek szintén a Nagypolszkit idézték. Az ajtók kilincsei a kor luxus-Fiatjából, a kis szériában lengyelek által is gyártott 132-esből jöttek. A 128-asból érkezett a már jól ismert, később a Zastava 101-esben is használt, 1116 köbcentis, ötvenöt lóerős sornégyes motor, illetve a hátsó futómű.

Innen nézve Triumph TR7 flash

Innen nézve akár a Triumph TR7 is beugorhat

A hátul hajtó motort sportkocsihoz méltó módon a hátsó tengely fölé építették be, az eredeti elképzeléshez képest száznyolcvan fokkal megfordítva. Így könnyebb lett a gyertyacsere, a féltengelyek azonban az eredeti elgondoláshoz képest éppen fordított pozícióba kerültek: a bal oldali lett a hosszabb. A kerekek a 125p Monte Carlo sportverziójáról már ismert, könnyűfém felnik. A korabeli tesztek kiemelték a jármű kifejezetten alulkormányzott jellegét, ami a motor pozícióját ismerve miatt nem meglepetés. Az ezerszáz köbcentis motor túlságosan gyengének bizonyult a kilencszáz kilogrammos össztömegű jármű dinamikus mozgatásához, melynek végsebessége csupán 140km/h körül alakult – ennyit egy Wartburg is tudott. A Fiat Coupe 1100 többek közt emiatt is maradt meg tanulmánymodellnek, sorozatgyártásba soha nem került. 

Műszaki adatok: Polski Fiat Coupe 1100

Karosszéria: kétajtós kupé

Motor: négyütemű, 1116 cm3, furat/löket: 80x55,5mm

Teljesítmény 55 DIN-LE 6500 ford / perc, hátsókerék hajtás

Sűrítés 8,8: 1

Sebességváltó: teljesen szinkronizált, négy sebességes, kézi kapcsolású

Tengelytáv: 2505 mm

Férőhelyek száma: 2 + 2

Első futómű: csavarrugós, teleszkópos lengéscsillapító, lengőkarokkal, stabilizátorrúddal.

Hátsó futómű: csavarrugós, teleszkópos lengéscsillapító, ferde lengőkarokkal

Hidraulikus fékrendszer: elöl és hátul tárcsafék

Gumiabroncsok méretei 165 SR13 (radiál)

Saját tömeg: kb. 900 kg

Végsebesség: 140 km / h

Üzemanyag-fogyasztás: kb. 8 liter/100 km