Annak ellenére, hogy minden generációjából készült izomautó, a Golfról elsősorban a józan mértéktartás jut eszünkbe. Vadhajtásai azért ennek a típusnak is vannak - a máig legdurvább VW Golf lassan harminc éves.

A Nordstadt Golfnak nevezett szörnyeteget egy hannoveri Volkswagen-kereskedő és tuningműhely tulajdonos, Günter Artz szabadította a világra, 1978-ban. Az autó a Porsche 928-as alapjaira épült, olymódon, hogy egy széria Golfot huszonegy centiméterrel kiszélesítettek, emellett harminc centiméterrel a hosszát is megnövelték. Ezt gyári alkatrészekből nyilván nem lehetett megoldani, az autó aprólékos kézi munkával készült el. A végeredmény Nordstadt Golf úgy fest, mintha jól megtaposta volna valaki.

Ez a mutatvány 1979-ben Auto Bild címlapot ért

 

A brutális tömeg-teljesítmény aránnyal nem nagyon akartak hivalkodni, ezért a stíluselemeket nem a GTI-változatról, hanem egy egyszerű GL-ről kölcsönözték. Semmi kettős fényszóró, hátul is az ős-Golf eredeti kis lámpája. Az arányok megváltoztatása mellett az egyetlen, kívülről is látható változás annyi, hogy Golf-felnik helyett Porschére valók kerültek fel, mind a négy mögött hűtőtt tárcsafékkel. A z ajtót kinyitva a beltér azonban már egyértelműen Porsche – a műszerfal, az ülések, a pedálok és persze a kormánykerék is a 928-asból való.

Senkinek nem ért meg száznyolcvanezer makit a kivasalt Zsiguli

Ahogyan a motor is. A két vezértengelyes, 4474 köbcentis V8-motor ötezerkettes fordulatnál kétszáznegyven lóerőt (177kW) ad le, ami még a nála negyed századdal fiatalabb négyes Golf R32-es sportváltozatának teljesítményét is felülmúlja, 232km/órás végsebességet kínálva a kellően tapasztalt sofőrnek. A korabeli GTI Golfok ennél ötvennel-hatvannal kevesebbet tudtak, de hát ennek az autónak az M1-es BMW meg a Lamborghini Countach voltak a vetélytársai, nem holmi Ford Escort XR3-asok. Álló helyzetből 6,7 másodperc alatt gyorsul százra és több, mint húsz liter benzint éget el száz kilométeren. A jármű saját tömege a széria egyes Golf 810 kilójának majdnem kétszerese, 1520 kilogramm.

Ritka gyári fotók: a küllem hangsúlyozottan nem hivalkodó

Bár terveztek egy kisebb, száz darabos sorozatot, a Webastoval tárgyaltak is az övvonal feletti karosszériarész beszállításáról, végül összesen csak kettő darab Nordstadt Golf  állt kerékre, a második 1980-ban. A lendület megtöréséért egyértelműen a vételár okolható: Günter Artz egyszer elárulta, hogy az átépítés költsége darabonként 180.000. nyugatnémet márka volt.

Mindkét autó máig Németországban van, 2010 körül restaurálták őket.